onsdag 30 januari 2013

Festivalmingel

Lånad bild
Göteborgs filmfestival pågår för fullt med mängder av filmer över hela stan, och ikväll var vi några stycken som såg ”Anna Karenina”. Stor passion, heta känslor, trofasthet, svek, sorg och många tårar genomsyrar det här underbart vackert filmade kostymdramat, där Keira Knightley gör ett väldigt starkt porträtt av Anna Karenina. Unga svenska Alicia Vikander var också fantastiskt duktig som prinsessan Kitty!

Och var skulle Tolstoys klassiker - som utspelar sig i rysk överklass i mitten av 1800-talet - ha Sverigepremiär om inte på Stora teatern på Avenyn?! En teater som byggdes under samma tid som filmen utspelar sig, och som är en vacker, vit byggnad i renässansstil (har gjort min läxa *s*).


 Den runda teatersalongen ser ut exakt som den gjorde när den byggdes, och man kan verkligen känna historiens vingslag sväva genom rummet.


 En enorm ljuskrona pryder taket och jag har inga problem med att föreställa mig hur mäktigt det måste varit då, på den tiden, när alla de 60 ljusen tändes och lågorna fladdrade.


Det var första, och säkert sista, gången jag gick på röda mattan men inte en endaste pressfotograf var där och dokumenterade – wonder why? ;-) I biljettpriset ingick mingel med bubbel och snacks, vilket passade perfekt in i miljön - även vi gjorde vårt bästa för att matcha densamma :-). Sen kunde jag förstås inte se mig mätt på alla vackra utsmyckningar och lampor överallt – ett eldorado om man älskar gamla hus!




2 kommentarer:

Y sa...

Suuupervackra bilder!!

Sökarens sa...

Tack! :-) Det är så roligt att fotografera när det objektutbudet är så omfattande och vackert.