onsdag 9 januari 2013

Äntligen egna ägg igen!


När jag var nere och stängde för hönsen nu i kväll, så ser jag att de har börjat värpa igen efter knappt två månaders uppehåll! Det är varje år ett lika härligt tecken på att ljuset är på väg tillbaka. Eftersom det varit varmt (nåja, relativt i alla fall) ända sedan nyår har de kunnat vara utomhus, vilket säkert också bidrar till att de nu kommit igång med värperiet. De första äggen efter uppehållen har alltid lite udda former, men smaken är precis som vanligt och gud vad det ska bli gott med RIKTIGA ägg igen!


Som om det inte vore nog med vårtecken, så kunde jag tidigare idag inte låta bli att köpa på mig lite fröer. Vill man ha KRAV-märkt utsäde (vilket jag ju vill) så får man vara tidigt ute, för min erfarenhet är att tillgången inte är lika stor som efterfrågan. Nu gäller det bara att hålla fingrarna i styr och inte så för tidigt så att det bara blir rangliga skott på grund av alldeles för lite ljus och alldeles för mycket elementvärme *s*. Får väl gömma dem någonstans tills det är dags. Fast det förstås, då kommer jag om ett par månader säkert ha glömt var jag lagt dem...


1 kommentar:

Y sa...

Åh, har du tjuvstartat på fröer? Jag lääängtar efter rangliga, elementvärmda plantor! =)