lördag 16 mars 2013

Med kameran i högsta hugg


Barnbarnskonst

Iiiiiiiiii, jag har börjat på en fotokurs! Så vansinnigt roligt och spännande att ÄNTLIGEN få lära sig kameran som jag fick för snart ett år sedan, och som jag inte ens hade bytt språk på… än mindre förstått hur jag skulle gå in i menyn, ändra inställningar eller ta kort manuellt med utan bara använt automatiken. Men NU ska det bli andra bullar, förlåt, kort!

Första lektionen gick vi i huvudsak igenom de två viktigaste sakerna på kameran – bländare och slutare. Och så en rad termer förstås som Av, Tv, skärpedjup, skalor, exponeringskompensation, ISO, siffror och bokstäver i en enda röra. Kommer att ta massor av tid, upprepning och övning innan jag får in allt det där i huvudet.

På följande bilder har jag i alla fall provat stor bländare för att få ett kort skärpedjup, vilket betyder att jag försökt lägga skärpan på en eller två av färgplupparna och låta resten vara suddigt. Vackra färger blev det i alla fall J.






På nedanstående bilder har jag använt olika bländare, och här syns en tydlig skillnad. Stor bländare = skarpt blåbärsris och suddig snö. Liten bländare = hela bilden är skarp. De här korten är för mörka men jag försöker lära mig en sak i taget, trots att jag egentligen väldigt gärna vill kunna ALLT med en gång…






Från och med nu och till dess kursen är slut om sex veckor får vi inte använda autoinställningar alls, utan bara köra manuellt. Det är verkligen med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot detta, och det kommer förmodligen inte att bli ett enda fint kort under lång tid framöver. Nu när naturen snart är som allra vackrast... ja, ja, får väl fotografera på bara ett avstånd, i ett ljus och på en hastighet hi, hi. Bara närbilder då, kanske. Eller bara vyer. Kan bli väldigt intressant!


2 kommentarer:

Y sa...

Jag ÄLSKAR vattenfärgsbilderna! Och jag ser fram emot att få lära mig massor genom dig...

Men ett år? Det var i mitten av september du fick den, Noah var fem veckor kommer jag ihåg. =)

Sökarens sa...

Ja, visst blev de härliga!

Du vet väl hur bra mitt minne är... inte. ;-)